خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/11/16 - 09:28
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : سیاسی
سخنگوی وزارت خارجه در نشست با اصحاب رسانه:

ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد/ شکل‌گیری فضای مثبت در روابط ایران و مصر

سخنگوی وزارت خارجه در نشست با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و به دنبال تنش نیست، گفت: امریکا به دنبال تنش است و آنچه که در منطقه شاهدیم اعتراض جریان‌های آزادی طلب و آزاده به جنایات رژیم صهیونسیتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه 16 بهمن‌ماه) در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه و خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.



وی با اشاره به سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ایام دهه فجر انقلاب، گفت: این ایام یادآور جانفشانی و ایثار شهیدانی است که یاد و خاطره آنان را باید گرامی داشت و به مقام آنان و امام شهدا و بنیانگذار جمهوری اسلامی درود بفرستیم.            



جامعه جهانی نمی‌تواند روی آمریکا برای کاهش بحران حساب باز کند



سخنگو دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص آتش افروزی آمریکا و هم پیمانانش در منطقه در هفته های اخیر، اظهار کرد: نقطه کانونی بحران در منطقه جنگ رژیم صهیونسیتی و حمایت های آمریکا علیه مردم غزه است، ۱۲۲روز جنایت علیه ساکنان اصلی سرزمین های اشغالی در حال ادامه است و پایان بحران با توقف فوری جنگ میسر می شود اما دولت آمریکا دست جنایتکاران را در ادامه نسل کشی میخواهد باز بگذارد و اتفاقات اخیر نیز تلاشی برای انحراف افکار عمومی از منطقه بحرانی غزه است.



وی افزود: اقدامات نظامی انگلیس و حمله به یمن، سوریه و عراق با شعار های آنها متفاوت است و به شدت محکوم است و این اقدامات ماجراجویی و تنش زا خواهد بود. آمریکا یا دچار سرگردانی است یا دچار تناقض، اقدامات آمریکا نشان می‌دهد جامعه جهانی نمی‌تواند روی آمریکا برای کاهش بحران حساب باز کند.آنها منافع رژیم صهیونسیتی را بر منافع دنیا و صلح پایدار ترجیح می دهند.



اعلام لغو روادید جهانگردی از تاریخ ۱۵بهمن برای ۲۸کشور 



کنعانی در مورد آخرین تغییرات لغو روادید با کشورهای مختلف نیز گفت: به طور یک طرفه لغو روادید جهانگردی را از تاریخ ۱۵بهمن برای ۲۸کشور اعلام کردیم و این در چارچوب سیاست های دولت برای گسترش روابط و توسعه گردشگری است.



ایران از تلاش ها برای تحقق صلح در یمن حمایت می‌کند



وی در خصوص سفر نماینده سازمان ملل در مورد یمن به تهران نیز گفت: به منظور پیشرفت روند سیاسی و تحقق آرامش کامل در این کشور و آخرین وضعیت گفتگوهای صلح مشورت‌هایی انجام شد و تلاش جدی‌برای تحکیم صلح و امنیت در یمن داریم و ایران از تلاش ها برای تحقق صلح در یمن حمایت می‌کند. از ابتدای شروع بحران نیز در این کشور به راهکارهای سیاسی تاکید داشتیم و اکنون بعد از ۹سال بر مذاکره و گفتگو تمرکز شده است و از این خرسند هستیم.



خبر جدیدی در موضوع حق آبه هیرمند در دست نیست



سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: در موضوع حق آبه هیرمند خبر جدیدی در دست نیست اما این مسأله در روند مذاکرات با حکومت سرپرستی افغانستان مورد توجه است و جزو مطالبات اصلی ما است.



ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد



وی در پاسخ به خبرنگاری در خصوص تلاش ایران برای برقراری ثبات در منطقه تأکید کرد: ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و به دنبال تنش نیست اما امریکا به دنبال تنش است و آنچه که در منطقه شاهدیم اعتراض جریان‌های آزادی طلب و آزاده به جنایات رژیم صهیونسیتی است .راهکار کاهش بحران در منطقه روشن است و کانون بحران اقدامات دولت آمریکا و رژیم صهیونسیتی در فلسطین است و آمریکا نیز بخشی از این بحران است و آنچه شاهد بودیم نتیجه حمایت آمریکا از رژیم صهیونسیتی است.



مانعی در توسعه روابط ایران و عراق نیست



کنعانی در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: مانعی در توسعه روابط با عراق نیست و روابط خوبی نیز با اقلیم کردستان عراق داریم. منافع مشترک اقتضا می‌کند از برخی موارد اختلافی عبور کنیم و به مشترکات توجه کنیم. ما خوش بین هستیم روابط ایران و عراق هر روز گسترش یابد و سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در چارچوب گسترش روابط است، وی امروز به عراق سفر کرد و تداوم رایزنی ها در دستور کار است و موضوعات امنیتی نیز بخشی از تعاملات و گفتگو ها است.



عادت به اتهام زنی و فرار رو به جلو بخشی از اشتباهات راهبری انگلستان است



وی در خصوص ادعاهای اخیر کامرون نخست وزیر انگلستان، گفت:کسانی که دستشان به خون کودکان آغشته است نمی‌توانند در مورد ایران که همواره در مسیر صلح تلاش کرده حرف بزنند، رژیم انگلیس نباید مسئولیت خود را در شکل گیری غده سرطانی اسرائیل فراموش کند، این غده فتنه انگیز است و عادت به اتهام زنی و فرار رو به جلو بخشی از اشتباهات راهبری انگلستان است لذا توصیه می‌کنیم این کشور از گذشته تاریخی خود در منطقه عبرت بگیرید و به این رفتار ها خاتمه دهد.



برگزاری نشست‌های مختلف در مسیر تحقق صلح در افغانستان



کنعانی در مورد نشست های مختلف در مسیر تحقق صلح در افغانستان نیز تصریح کرد:در این ارتباط رایزنی‌های گسترده ای در چارچوب نشست فرمت مسکو انجام شده و هسته‌ای به عنوان گروه تماس منطقه ای شکل گرفته است. نشستی نیز اخیرا در کابل برگزار شد. در این مسیر و علاوه بر کشورهای عضو ۸کشور دیگر نیز در سطح سفیر و فرستاده شرکت کردند و این کمیته تماس منطقه ای مبتنی بر الگو های بومی پیشرفت در افغانستان را شناسایی می‌کند تا منافع همه اقوام و مذاهب داخل این کشور دیده شود تا شرایط بهتری در همسایگی ما شکل گیرد.



وی افزود: همچنین سازوکار دوحه نیز به عنوان یک ساختار شناخته شده با نقش آفرینی کشورهای مختلف و حضور مثبت ایران همراه بوده و با رویکرد خود از فرصت ها برای تحقق آرامش در افغانستان استفاده می کنیم.



چشم انداز توسعه روابط تجاری ایران امیدبخش و دلگرم کننده است



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به تلاش های ایران برای ارتقاء سطح تعاملات تجاری نیز اظهار کرد: تحولات و میزان اسناد امضا شده و عضویت در سازوکارهای چند جانبه نظیر بریکس و شانگهای و امضای برنامه های همکاری بلند مدت با تعدادی از کشورها و تلاش برای تقویت مسیرهای ترانزیتی بین المللی در شرق و غرب و شمال و جنوب بخشی از اقداماتی است که در حال انجام است و چشم انداز توسعه روابط تجاری ما امیدبخش و دلگرم کننده است و امیدوارم انتظارات ملت و منویات رهبری را پاسخ دهیم.



وی در مورد اقدامات تعاملی در مورد میدان نفتی و گازی آرش و گفتگوها در این خصوص، گفت: این موضوع در چارچوب تعاملات حقوقی قابل حل است و طرح مسائل حقوقی در رسانه‌ها کمکی به حل موضوع نمی‌کند.



سفر پر حاشیه یکی از اتباع آمریکایی به تهران



سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر پر حاشیه یکی از اتباع آمریکایی به تهران، گفت: سفر اتباع مختلف از طریق وزارت خارجه صورت نمی‌گیرد و شهروندان آمریکایی هم منعی برای سفر به ایران ندارند اما اینکه فرصت های برابر حضور برای اتباع ایرانی و آمریکایی موجود است بحث دیگری است اما در خصوص این شهروند خاص اطلاعی ندارم.



توقف فوری جنگ، دیدگاه روشن جمهوری اسلامی ایران در مورد فلسطین



وی در پاسخ به سوالی در مورد تماس وزیر خارجه به رهبران مقاومت نیز تاکید کرد: این موضوع در چارچوب راهکارهای تحقیق اهداف ملت فلسطین و تلاش برای توقف جنایات است و این صحبت ها از ابتدای بحران گسترش یافته و وزیر خارجه با مقامات دیگر نیز تماس و دیدار هایی در ارتباط با فلسطین داشتند. ما دیدگاه روشنی در مورد فلسطین داریم؛ توقف فوری جنگ، ورود کمک های انسان دوستانه و شکست محاصره موضع اصلی ما است و اعتقاد داریم آینده ملت فلسطین باید در دستان ملت این کشور باشد و هر طرح تحمیلی محکوم به شکست است و آنچه می‌تواند به پایان دادن بحران کمک کند، توقف فوری جنگ است.



سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد تجاوز آمریکا به تمامیت ارضی سه کشور، گفت: حضور ما در سوریه با هدف مبارزه با تروریست و با دعوت دولت سوریه است، ادعاهای آمریکایی‌ها باطل است و آنها نمی‌توانند با طرح ادعاهای خود نقض قوانین جهانی را توسط این کشور از اذهان عمومی پاک کنند.



سفر وزیر خارجه سودان به تهران در چارچوب انجام هماهنگی‌های از سرگیری روابط



وی در ارتباط با حضور وزیر خارجه سودان در تهران نیز افزود: دولت قبلی سودان به دلایل واهی روابط را قطع کرده بود اما در مهرماه سال جاری روابط از سر گرفته شد و در حال زمینه سازی و هماهنگی اولیه برای آغاز به کار مجدد سفارتخانه‌ها هستیم و این سفر نیز در همین چارچوب است. در مورد مناقشات داخلی سودان نیز بر لزوم ایجاد آرامش و توقف درگیری‌ها تاکید داریم و از گفتگو های سودانی-سودانی برای حل بحران استقبال می کنیم.



ایران به دنبال تشدید بحران نیست و از تنش و بحران هرگز حمایت نکرده است



کنعانی در مورد اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد احتمال حمله نظامی به ایران، گفت: ایران به دنبال تشدید بحران نیست و از تنش و بحران هرگز حمایت نکرده است اما با هرگونه تهدید نیز علیه حاکمیت خود قاطعانه اقدام می‌کند و در پاسخ به هر متجاوزی تردید نخواهد کرد، این را دیگران آزموده‌اند. اقدامات خودسرانه آمریکا در یمن، سوریه و عراق را اقدامی در چارچوب حمایت از رژیم صهیونسیتی می‌دانیم و سازمان ملل باید برای بازدارندگی از این اقدامات به مسئولیت خود عمل کند. آنها هم در حدی نیستند که به ما هشدار دهند.



وی افزود: حضور نظامیان ما در سوریه مستشاری است. آنچه رژیم صهیونیستی انجام داد در کنار اقدامات آمریکا ضربه زدن به نیروهایی است که در مبارزه علیه تروریسم و جریان‌های تکفیری و داعشی در آنجا نقش دارند.



فضای مثبتی در روابط ایران و مصر شکل گرفته است



کنعانی در مورد تحولات جدید در روابط ایران و مصر نیز تصریح کرد: موضوع روابط دوجانبه در گفت‌وگوهای دو وزیر مطرح شد. تداوم گفت‌وگو برای نقشه راه دو رئیس جمهور وجود دارد و گفت‌وگوها می‌تواند در چارچوب توافق دو کشور در بازه زمانی آینده به شکلی که طرفین توافق خواهند کرد انجام شود، فضای مثبتی است.



آمریکا به جای سرمایه گذاری بر امنیت بر بی‌ثباتی سرمایه‌گذاری کرده‌ است



وی درباره مخالفت سناتورهای آمریکایی با حمایت‌های آمریکا از اوکراین و رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: مخالفت با سیاست‌های آمریکا در حمایت از صهیونیست‌ها بالا گرفته و هزینه این اقدامات از جیب مالیات دهندگان آمریکایی به نفع اسراییل است و غلط بودن این رویکرد برای همه ثابت شده و هیچ دستاوردی هم به بار نیاورده است. نظر سنجی‌ها هم نشان دهنده ضدیت مردم آمریکا با رویکرد این کشور است‌.



سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اراده ایجاد شده در کشورهای منطقه برای اخراج نیروهای آمریکایی، بیان کرد: موضع ایران روشن است حضور نیروهای آمریکایی در منطقه مخل ثبات و امنیت است و رویکرد آمریکا در طول سالیان گذشته در منطقه نشان داده آمریکا به جای سرمایه گذاری بر امنیت بر بی ثباتی سرمایه گذاری کرده‌اند. اخبار جدیدی درباره ماهیت 11 سپتامبر می‌شنویم و اخبار در عراق و افغانستان و ... نشان می‌دهد که حضور آمریکا در منطقه ثبات ساز نبوده است.



وی گفت: این کشورهای منطقه هستند که باید راجع به این موضوع تصمیم بگیرند. در عراق صدای دولت و مجلس و ملت عراق نسبت به ادامه حضور نیروهای آمریکایی روشن و واضح است و حضور این نیروها را ثبات ساز نمی‌دانیم.



کنعانی در ادامه درباره اظهارات فیدان وزیر خارجه ترکیه، گفت :ما به دنبال تنش با هیچ طرفی نیستیم بلکه به دنبال تقویت ثبات و جلوگیری از گسترش دامنه های بی ثباتی هستیم البته اطلاعی از اظهارات وزیر خارجه ترکیه ندارم و اعتقاد دارم سرمایه گذاری بر امنیت بیش از هر چیزی به نفع ملت‌های منطقه است و در این مسیر حتماً باید موضوع توقف جنگ در غزه را مورد توجه قرار داد./



پایان پیام

  • کد خبر : 375768
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم